Program nauczania szkolnego doradcy zawodowego
w Zespole Szkół im. Ojca Świętego Jana Pawła II w Niepołomicach
1/ Program nauczania szkolnego doradcy zawodowego zwany „programem” został opracowany na podstawie Wewnątrzszkolnego Systemu Doradztwa Zawodowego i Planu Pracy Doradcy Zawodowego.
2/ Program dotyczy podejmowanych działań doradcy zawodowego w klasach I, II, III Liceum Ogólnokształcącego oraz klas I, II, III, IV Technikum kształcącym w zawodach: technik ekonomista, technik informatyk, technik hotelarstwa, technik obsługi turystycznej w obecnie obowiązujących etapach kształcenia tj. dla 3 – letniego Liceum Ogólnokształcącego i 4 – letniego Technikum.
3/ Cele programu:
a/ poznanie własnych zasobów osobistych,
b/ planowania przyszłości, dalszej ścieżki kształcenia,
c/ przygotowanie do kształtowania własnej drogi zawodowej,
d/ poruszanie się na rynku pracy,
e/ nawiązywania kontaktów z pracodawcą,
f/ przygotowanie dokumentów aplikacyjnych,
g/ radzenie sobie w sytuacjach trudnych/stresowych.
4/ Sposoby realizacji celów programu:
a/ metody pracy: praca w oddziałach klasowych, praca w grupach, indywidualna praca z uczniem w zależności od potrzeb i możliwości ucznia, konsultacje z rodzicami ucznia,
b/ narzędzia pracy: testy/kwestionariusze diagnozujące, materiały dydaktyczne/informacyjne/promocyjne (katalogi, informatory, plakaty, ulotki, płyty CD), tablice doradztwa zawodowego.
5/ Harmonogram realizacji programu:
I planowane działania (tematyka/zakres) w I okresie roku szkolnego 2017/2018:
Klasy I LO |
– poziomu samooceny i akceptacji samego siebie (test 25 pytań) – temperamentu a realizacji określonych zawodów (test 30 pytań) – uzdolnień ( test 40 pytań) – osobowościowego, zachowań w określonych sytuacjach życiowych (test 45 pytań), – zainteresowań zawodowych (test 48 pytań) |
Klasy I TECHNIKUM |
– poziomu samooceny i akceptacji samego siebie (test 25 pytań) – temperamentu a realizacji określonych zawodów (test 30 pytań) – uzdolnień ( test 40 pytań) – osobowościowego, zachowań w określonych sytuacjach życiowych (test 45 pytań), – zainteresowań zawodowych (test 48 pytań) |
Klasy II LO |
– kwestionariusz zainteresowań zawodowych (test 50 pytań) – typów osobowościowych (test 55 pytań) – młodzieżowy kwestionariusz zainteresowań zawodowych MŁOKOZZ (test 60 pytań) |
Klasy II TECHNIKUM |
- zgłoszenie wycieczki/wyjazdu na Targi Horeca i Gastrofood w Krakowie
- realizacja testów:
– kwestionariusz zainteresowań zawodowych (test 50 pytań)
– typów osobowościowych (test 55 pytań)
– młodzieżowy kwestionariusz zainteresowań zawodowych MŁOKOZZ (test 60 pytań)
Klasy III LO
- zorganizowanie i koordynacja wyjazdu na Salon Maturzystów – Perspektywy 2017
- zapoznanie z instytucjami rynku pracy
- realizacja działań w ramach Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości 2017
- koordynacja promocji oferty kształcenia szkół wyższych (w planie Ignatianum)
- realizacja testów:
– zawodowego Hollanda/polska wersja testu duńskiego (test 90 pytań)
– osobowości zawodowej, kotwic kariery, predyspozycji do zakładania firmy itd. (test 100 pytań)
Klasy III TECHNIKUM
- zapoznanie z instytucjami rynku pracy
- organizacja spotkań z przedstawicielami Młodzieżowego Centrum Karier w Niepołomicach
- realizacja działań w ramach Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości 2017
- realizacja testów:
– kwestionariusz zainteresowań zawodowych (test 78 pytań)
– wyboru kierunków kształcenia (test 90 pytań)
Klasy IV TECHNIKUM
- zorganizowanie i koordynacja wyjazdu na Salon Maturzystów – Perspektywy
- zorganizowanie i nadzorowanie wycieczki dla klas maturalnych do Firmy White Cap w Niepołomickiej Strefie Przemysłowej
- organizacja spotkań z przedstawicielami Młodzieżowego Centrum Karier, Firmy Randstad – filia Niepołomice
- realizacja działań w ramach Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości 2017
- koordynacja promocji oferty kształcenia szkół wyższych (w planie Ignatianum)
- realizacja testów:
– osobowości zawodowej, kotwic kariery, predyspozycji do zakładania firmy itd. (test 100 pytań)
– zawodowego Hollanda/polska wersja testu duńskiego (test 90 pytań)
– motywacji do podjęcia pracy (test 12 pytań)
II planowane działania (tematyka/zakres) w II okresie roku szkolnego 2017/2018:
Klasy I LO |
– mocne i słabe strony – poznaj swoje wnętrze – Twoje obszary zawodowe – bycie szefem – test asertywności – czy umiesz współpracować – test na kreatywność |
Klasy I TECHNIKUM |
– mocne i słabe strony – poznaj swoje wnętrze – Twoje obszary zawodowe – bycie szefem – test asertywności – czy umiesz współpracować – test na kreatywność |
Klasy II LO |
– przewodnik po samoocenie przedsiębiorczości (test 48 pytań) – radzenia sobie ze stresem (test 10 pytań) |
Klasy II TECHNIKUM |
- omówienie problematyki wymagań psychologicznych i somatycznych niezbędnych do wykonywania danego na wybranych przykładach
- realizacja testów:
– przewodnik po samoocenie przedsiębiorczości (test 48 pytań)
– radzenia sobie ze stresem (test 10 pytań)
Klasy III LO
- zorganizowanie spotkania z przedstawicielami Firmy Adecco
- zorganizowania spotkania z przedstawicielami Firmy Teleinvention
- zorganizowanie wyjazdu na IX Szkolne Dni Kariery do CKUiZ w Wieliczce
- zapoznanie z etapami zakładania własnej działalności gospodarczej
- przygotowanie do wejścia na rynek pracy:
– dokumenty aplikacyjne
– 130 pytań od pracodawców
– profil europejskiego pracownika
- omówienie zagadnień związanych z Filozofią Keizen np. w pracy w Niepołomickiej Strefie Przemysłowej
- zapoznanie z barometrem zawodów
- zapoznanie z tematyką kierunków zamawianych przez rząd, studiów dualnych
- zapoznanie z zawodami najbardziej potrzebnymi
- promocja oferty kształcenia – zorganizowania spotkania w klasach maturalnych z przedstawicielami Uniwersytetu Jagiellońskiego, Politechniki Krakowskiej, Małopolskiej Wyższej Szkoły w Bochni i innych wg. zgłoszeń uczelni
- realizacja testów:
– motywacji do podjęcia pracy (test 12 pytań)
– inwentarza zainteresowań (test 178 pytań)
- korzystanie z wybranych stron internetowych takich jak np.: www.psz.praca.gov.pl; www.psz.praca.gov.pl; www.ohpdlaszkoly.pl; www.cie.men.gov.pl; www.koweziu.edu.pl; www.ore.edu.pl; www.kuratorium.krakow.pl,www.oke.krakow.pl, www.wsip.pl/dodatki/jak_pomoc_uczniom_w_wyborze_zawodu
Klasy III TECHNIKUM
- korzystanie z wybranych stron internetowych takich jak np.: www.psz.praca.gov.pl; www.psz.praca.gov.pl; www.ohpdlaszkoly.pl; www.cie.men.gov.pl; www.koweziu.edu.pl; www.ore.edu.pl; www.kuratorium.krakow.pl,www.oke.krakow.pl, www.wsip.pl/dodatki/jak_pomoc_uczniom_w_wyborze_zawodu
Klasy IV TECHNIKUM
- zorganizowanie spotkania z przedstawicielami Firmy Adecco
- zorganizowania spotkania z przedstawicielami Firmy Teleinvention
- zorganizowanie wyjazdu na IX Szkolne Dni Kariery do CKUiZ w Wieliczce
- zapoznanie z etapami zakładania własnej działalności gospodarczej
- przygotowanie do wejścia na rynek pracy:
– dokumenty aplikacyjne
– 130 pytań od pracodawców
– profil europejskiego pracownika
- omówienie zagadnień związanych z Filozofią Keizen np. w pracy w Niepołomickiej Strefie Przemysłowej
- zapoznanie z barometrem zawodów
- zapoznanie z tematyką kierunków zamawianych przez rząd, studiów dualnych
- zapoznanie z zawodami najbardziej potrzebnymi
- promocja oferty kształcenia – zorganizowania spotkania w klasach maturalnych z przedstawicielami Uniwersytetu Jagiellońskiego, Politechniki Krakowskiej, Małopolskiej Wyższej Szkoły w Bochni i innych wg. zgłoszeń uczelni
- realizacja testów:
– motywacji do podjęcia pracy (test 12 pytań)
– inwentarza zainteresowań (test 178 pytań)
III działania dodatkowe realizowane w trakcie roku szkolnego 2017/2018:
a/bieżące uzupełnianie zapisów w założonych dla uczniów Indywidualnych Kartach Kariery – Podejmowanych Działań Ucznia (IKK/PDU),
b/ zbieranie danych nt. losów absolwentów 2017 Liceum Ogólnokształcącego i Technikum,
c/ prowadzenie tablic ogłoszeń z zakresu doradztwa zawodowego,
d/ uzupełnianie materiałów doradczych do wykorzystania dla nauczycieli/wychowawców „Doradztwo Zawodowe” z dostępem na pulpicie komputera w pokoju nauczycielskim,
e/ opracowywanie artykułów doradczych dla uczniów na stronę www szkoły oraz artykułów informacyjnych z uwzględnieniem zrealizowanych działań,
f/ prowadzenie indywidualnych konsultacji dla zainteresowanych gimnazjalistów obecnych klas II i III,
g/ organizowanie wyjść na targi pracy/kariery,
h/ prowadzenie indywidualnych konsultacji dla uczniów i rodziców,
i/ uczestniczenie w konferencjach metodycznych z zakresu poradnictwa zawodowego,
j/ gromadzenie informacji o ofertach kształcenia po zakończeniu nauki w LO, Technikum,
k/ gromadzenie informacji o zawodach (informatory/katalogi), rynku pracy w kraju i w UE,
l/ gromadzenie informacji o lokalnym rynku pracy,
ł/ organizowanie spotkań z przedstawicielami danych zawodów (np. absolwenci szkoły, rodzice),
m/ współpraca z pedagogami szkolnymi, psychologiem szkolnym, wychowawcami klasowymi,
n/promocja oferty kształcenia w naszym zespole podczas Dnia Otwartego Szkoły, prowadzenia wsparcia zawodowego, realizacja testów ukierunkowania zawodowego.
6/ Osiągnięcia ucznia:
a/ zbudowanie poczucia własnej wartości,
b/ poznanie swojego potencjału,
c/ podejmowanie trafnych decyzji w zakresie wyboru przedmiotów maturalnych,
d/ ukształtowanie właściwej orientacji zawodowej,
e/ realizacja własnych oczekiwań zawodowych na krajowym lub unijnym rynku pracy.
7/ Ewaluacja programu:
a/ otrzymanie informacji zwrotnej od uczniów i absolwentów szkoły,
b/ sporządzanie sprawozdań z pracy doradcy zawodowego,
c/ przedstawianie rezultatów na radach pedagogicznych.
Opracowanie: Ewa Rogóż – szkolny doradca zawodowy