Procedura wspomagająca ustalanie oceny zachowania
Zasady oceniania zachowania
- Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych
oraz obowiązków ucznia określonych w Statucie Szkoły. - Przy ocenie zachowania bierze się pod uwagę następujące kryteria:
- wywiązywanie się z obowiązków ucznia;
- postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej;
- dbałość o honor i tradycje Szkoły;
- dbałość o piękno mowy ojczystej;
- dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób;
- godne, kulturalne zachowanie się w Szkole i poza nią;
- okazywanie szacunku innym osobom;
- pilność i sumienność w nauce;
- systematyczne uczęszczanie do Szkoły, niespóźnianie się na lekcje oraz usprawiedliwianie nieobecności w trybie określonym w Statucie Szkoły;
- noszenie stroju uczniowskiego, zgodnie z normami obyczajowymi i przepisami zawartymi
w Statucie Szkoły; - wykonywanie powierzonych uczniowi przez nauczyciela zadań;
- udział i reprezentowanie Szkoły w konkursach i olimpiadach przedmiotowych lub zawodach sportowych;
- udział w akademiach, apelach i uroczystościach okolicznościowych;
- inicjatywę i udział w pracach na rzecz klasy, Szkoły i środowiska;
- pracę w organizacjach szkolnych i pozaszkolnych, wolontariat, pełnienie funkcji społecznych;
- poszanowanie mienia szkolnego, społecznego oraz mienia kolegów;
- nieuleganie szkodliwym nałogom;
- funkcjonowanie w Szkole, grupie rówieśniczej i środowisku;
- oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na ocenę klasyfikacyjną z zachowania;
- Ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych, promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły.
- Roczna ocena klasyfikacyjna zachowania podlega tej samej procedurze ubiegania się o uzyskanie wyższej niż przewidywana, co ocena z zajęć edukacyjnych.Dorosły uczeń lub rodzic/opiekun prawny ucznia niepełnoletniego przekazuje wychowawcy klasy pisemne uzasadnienie wniosku o uzyskanie wyższej oceny, na podstawie którego wychowawca dokonuje ponownej analizy postaw i zachowań ucznia z uwzględnieniem szczegółowych kryteriów oceniania zachowania. Warunkiem uzyskania zgody na uzyskanie oceny zachowania wyższej niż przewidywana jest systematyczna praca na poziomie oceny, o którą wnioskuje uczeń.
- Ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala się według następującej skali:
- wzorowe;
- bardzo dobre;
- dobre;
- poprawne;
- nieodpowiednie;
- naganne
4a. (uchylony)
4b. Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub inne dysfunkcje rozwojowe, należy uwzględnić wpływ tych zaburzeń lub dysfunkcji na jego zachowanie
na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego lub orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania lub opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej.
- (uchylony)
- (uchylony)
7. Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne zachowania ustala wychowawca klasy po zapoznaniu się z uwagami nauczycieli z uwzględnieniem następujących kryteriów szczegółowych oceniania zachowania:
Wzorową ocenę zachowania otrzymuje uczeń, którego zachowanie wykracza poza kryteria oceny bardzo dobrej a ponadto spełnia przynajmniej jedno z następujących:
- nie posiada godzin nieusprawiedliwionych i punktualnie zgłasza się na lekcje;
- angażuje się samodzielnie lub wykazuje się inicjatywą w działaniach na rzecz klasy, szkoły i/lub środowiska lokalnego;
- aktywnie uczestniczy w uroczystościach szkolnych oraz lokalnych wydarzeniach kulturalnych;
- godnie reprezentuje szkołę podczas uroczystości lub zawodów sportowych;
- charakteryzuje się wysoką kulturą osobistą.
Bardzo dobrą ocenę zachowania otrzymuje uczeń, który spełnia wszystkie kryteria oceny dobrej a ponadto przynajmniej jedno z następujących:
- aktywnie uczestniczy w życiu klasy;
- aktywnie pracuje w samorządzie klasowym, szkolnym lub lokalnym;
- wypełnia powierzone mu funkcje i wywiązuje się z przydzielonych mu zadań;
- ma nie więcej niż 5 godzin nieusprawiedliwionych wroku szkolnym;
- uczestniczy w konkursach przedmiotowych, olimpiadach, zawodach sportowych;
- prowadzi pozaszkolną działalność społeczną, angażuje się w wolontariat;
- podejmuje działania integracyjne w zespole klasowym;
- angażuje się w pomoc koleżeńską.
Dobrą ocenę zachowania otrzymuje uczeń, który spełnia kryteria oceny poprawnej a ponadto:
- systematycznie i punktualnie uczęszcza na zajęcia, terminowo usprawiedliwia nieobecności, ma nie więcej niż 10 godzin nieusprawiedliwionych w roku szkolnym;
- przestrzega przepisów zawartych w Statucie Szkoły;
- respektuje polecenia wychowawcy i nauczycieli;
- okazuje tolerancję i poszanowanie godności innych osób;
- dba o kulturę słowa;
- jest uczciwy w postępowaniu;
- reaguje na zło;
- okazuje szacunek innym ludziom;
- dba o zdrowie i higienę, nie ulega demoralizacji;
- nosi strój uczniowski zgodnie z normami obyczajowymi i przepisami zawartymi w Statucie Szkoły;
- szanuje mienia szkolne i prywatne.
Poprawną ocenę zachowania otrzymuje uczeń, który:
- przestrzega podstawowych norm moralnych;
- zachowuje się w sposób nie zagrażający bezpieczeństwu własnemu i innych osób;
- stara się wywiązywać z podstawowych obowiązków ucznia, a szczególnie dotyczących dyscypliny podczas zajęć szkolnych, ma nie więcej niż20 godzin nieusprawiedliwionych w roku szkolnym;
- cechuje go właściwa kultura języka.
Nieodpowiednią ocenę zachowania otrzymuje uczeń, który spełnia większość kryteriów oceny poprawnej, ale przejawia co najmniej jedno z poniższych zachowań:
- narusza przyjęte normy społeczne, określające zasady współżycia między ludźmi, łamiąc zasady kultury słowa lub wykazując się nieuczciwością poprzez korzystanie z niedozwolonych form pracy podczas lekcji lub dokonanie plagiatu;
- stwarza problemy dyscyplinarne, porządkowe na lekcjach, przerwach, podczas grupowych wyjść poza szkołę;
- nie wywiązuje się z podstawowych obowiązków szkolnych, ma nie więcej niż 30 godzin nieusprawiedliwionych w roku szkolnym;
- ulega demoralizacji;
- otrzymał karę statutową.
Naganną ocenę zachowania otrzymuje uczeń, który spełnia kryteria oceny poprawnej, ale przejawia co najmniej jedno z następujących zachowań:
- swoim zachowaniem w sposób rażący naruszył dobra innych ludzi lub ich nietykalność cielesną;
- w rażący sposób lekceważy obowiązki szkolne, wagaruje, ma ponad 30 godzin nieusprawiedliwionych w roku szkolnym;
- stwarza sytuacje groźne dla zdrowia własnego lub innych;
- swoim zachowaniem wywiera negatywny wpływ na innych uczniów;
- popełnił czyn karalny w rozumieniu prawa karnego;
- otrzymał kary statutowe.
- Ocena wychowawcy klasy, ustalona w oparciu o kryteria po zasięgnięciu opinii nauczycieli uczniów oraz ocenianego ucznia jest ostateczna.
9.Uczeń, który w drugim okresie w sposób znaczący poprawił swoje zachowanie, może otrzymać ocenę roczną o jeden stopień wyższą niż ocena ustalona za pierwszy okres nauki.
- W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z trybem ustalania tej oceny, dyrektor szkoły powołuje komisję, która ustala nową roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania. Zastrzeżenie dotyczące rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania wnosi się do dyrektora szkoły nie później niż w terminie 2 dni roboczych od dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
11.W skład komisji ustalającej roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania wchodzą:
- dyrektor szkoły albo nauczyciel wyznaczony przez dyrektora szkoły – jako przewodniczący komisji;
- wychowawca oddziału;
- nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danym oddziale;
- pedagog, jeżeli jest zatrudniony w szkole;
- psycholog, jeżeli jest zatrudniony w szkole;
- przedstawiciel samorządu uczniowskiego;
- przedstawiciel rady rodziców.
- Komisja ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w terminie 5 dni od dnia zgłoszenia zastrzeżeń. Ocena jest ustalana w drodze głosowania zwykłą większością głosów. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.